תנועה בצילום/גילה אזולאי
מי מכם שקצת מבין בצילום יודע שיש סוגים שונים של צילום ויש טכניקות שונות שמתעדות רגעים, חפצים, אנשים ומקומות. צילום חפצים, אוכל ולוקיישנים מדבר על צילום סטטי שבו אין תנועה לעומת צילום אנשים שמנציח את הרגע המחויך, העצוב או השמח.
צילום אדריכלות ועיצוב פנים הוא מן הסתם צילום סטטי כאשר הכל דומם ויש צורך לתעד בזוויות שונות. אבל גם כאן יש דרכים שונות ליצור תנועה בחלל על מנת לעורר עניין ולהקים את החלל לחיים. אחת הדרכים היא בעצם ליצור הולכת עין בתמונה, ומי שעוקב אחר הטיפים שלי יודע שמדובר בצילום חלל כמו מסדרון שמצידיו שני קירות שיוצרים את הפרספקטיבה, או בצילום שדרת עצים. כשמצלמים בדיוק מאמצע החלל אנו גורמים לעין הצופה ללכת שבי אחרי המחשבה שלנו כשצילמנו את התמונה ובכך, מבלי שידעו יצרנו תנועתיות בתמונה. גם צילום מטבח מלמטה בין הארונות לבין האי יוצרים הולכת עין.
דרך נוספת ליצור תנועה בחלל היא שימוש באור טבעי, נניח שאנחנו מצלמים חלל ביום שמשי, והמטרה שלנו היא להראות תנועה וכמובן לשמור על טבעיות, אז לא משנה באיזו שווית נעמוד השמש תיכנס ותאיר אזור מסוים בחלל, כך בעצם שאיפשרנו לאור להיכנס ולהראות סימנים יצרנו תנועה שונה של אור וצל והרי לנו תנועה. דוגמא נוספת לשימוש באור הטבעי שיוצר תנועה, היא כאשר השמש מאירה חלק מהמבנה בחוץ במיוחד כשהיא נופלת על עמודים מעוצבים עם צורות או דרך משרביות, פרגולות וכדומה.
דרך שלישית ליצור תנועה בחלל היא השימוש ברוח הטבעית, נפתח חלון וניתן לרוח להניע את הוילון, נכניס תחושה שיש מישהו שבדיוק עבר והסיט את הוילון והבית לא שומם.
ואם אנחנו מדברים על מישהו שאולי בדיוק עבר שם, אז למה שלא נשתמש באנשים או בעלי חיים שבאמת נמצאים בבית על מנת ליצור את התנועה האמיתית של החיים? את מה שבאמת ממלא את הבית בחיות. גם אם מדובר בכלב יושב או הולך, או גם אם מדובר בבני הבית שמבשלים, משחקים, קוראים ספר או ישנים. כל תמונה שבה מופיע יצור חי היא תמונה שמביעה תנועתיות כי גם אם האדם ישן, יש את התנועה של הצופה בה הוא מסתקרן והולך אחר המחשבה שהצלם רוצה ליצור אצלו. וישנם גם התמונות המוכרות בהן אנחנו יוצרים מהאדם רוח רפאים, וזאת באמצעות חשיפה ארוכה על מנת לטשטש אותו. ועדיין זוהי התנועה הכי חזקה שיש, כי רואים שהוא בתנועה, כך אנחנו מעירים את החלל לחיים. ואם נשלב מצב בו יש גם הולכת עין של החלל וגם צילום רוח רפאים באותו הכיוון, אנחנו מגדילים את תחושת החיות בחלל.